Ketika Allah Menguji Kita

Dapatkan segera!

Judul buku: Ketika Allah Menguji Kita
Kategori: Non-fiksi (motivasi, religius)

Penulis : Alwi Alatas
Penerbit : Tarbawi Press (Jakarta)
Harga: Rp. 55.000,00

Deskripsi : Buku ini berbicara tentang persoalan keseharian kita dan kiat-kiat mengatasinya sejalan dengan tuntunan Islam. Hidup ini penuh dengan persoalan, dan kadang ia menghantam kita dengan keras. Namun, apa pun persoalannya, setelah Anda membaca dan memahami isi buku ini, insya Allah Anda akan memandang kehidupan ini dengan cara yang berbeda dan akan merasakan kenyamanan dan hidup penuh makna. Buku ini ditulis dengan bahasa populer dan sangat mudah untuk dipahami. Dari awal hingga akhir, halaman-halamannya dipenuhi dengan kisah-kisah yang menyentuh, contoh-contoh kasus, dan kutipan-kutipan dari al-Qur’an, Hadith, dan perkataan orang-orang bijak. It’s really value to buy it; it’s a must-read book.

Buku ini telah terbit di Malaysia (Bila Allah Menduga Kita) pada awal tahun ini dan dicetak ulang dalam waktu dua bulan saja. Ia juga berkali-kali masuk dalam best-sellers list mingguan versi dua toko buku besar di Malaysia, MPH dan Popular. Untuk resensi dan kesan-kesan pembaca di Malaysia bisa dilihat disebuah blog yang dibuat khusus untuk buku ini yang sudah lebih dulu terbit dalam edisi Malaysia:

http://bilaallahmenduga.blogspot.com/

Di bawah ini komentar dari beberapa pembaca di Malaysia:

Liyana Syazwani (through Facebook): seriously, bku ni best sgt3x.. x rugi bli..

Maziati Matrani: baru hbskan chapter 1…MUSTREAd!!!agreed…mudah difahami

Hening Sawitri: Alhamdulillah dikasih buku bagus & sangat menyentuh di keseharian hidup..”BILA ALLAH MENDUGA KITA”..banyak pelajaran yang didapat dalam menghadapi permasalahan & persoalan hidup..pastinya sarat penuh hikmah.

Adilawati Abdullah: saya baru selesai membaca buku ini…MasyaAllah buku ini begitu menyentuh hati saya dan membuka lembaran baru dalam hidup saya..terima kasih kerana berkongsi karya yang begitu bernas

Fahrurrazi bin Abu Bakar: kepada sesiapa yang pernah membaca buku “la tahzan” karangan Dr. `Aidh Abdullah al-Qarni, saya berani kata buku “bila Allah menduga kita” adalah “la tahzan versi kepulauan Melayu”.

Ibumommy: Very inspiring book by Syed Alwi. Thank you GOD for letting me find this book during my difficult moments.

Nik Nadia Izyan: saya sangat suka buku ‘Bila Allah menduga kita’ syukran kathiran atas penulisan yang membangun. =)

Mas Afzal: “Bila Allah Menduga Kita” (When Allah Tests Us) by Syed Alwi Alatas, a very eye-opening book about trials and tribulations in life.

Rusyidah Abdul Rahim: dah beli buku ni..memang best..tulisan pun ok..olahan yg menarik..tahniah kepada penulisnya…semoga pd masa akan dtg akan ada lagi buku sebegini yg seterusnya..

Mardhiah007 (through Multiply): salam..tahniah di atas penerbitan buku Bila ALLAH Menduga Kita..buku yang boleh memberikan kesan yang mendalam dan penuh bermakna di kala ujian dari-NYA datang menempa..sangat menyentuh hati…padat dengan kisah-kisah yang boleh dijadikan pedoman..penyampaian yang berkesan…

Najibah (through Goodreads): Saya rasa saya mampu melihat ujian Allah dengan kaca mata baru setelah menyudahkan bacaan…. Ya, sebuah buku yang sederhana, tetapi menjadi sangat bermakna!

Izaan (through Multiply): Buku ‘Bila Allah Menduga Kita‘ adalah buku yang telah sekian lama saya nantikan. Saya telah membaca banyak buku-buku Islamik, tetapi masih tidak dapat menjawab persoalan-persoalan yang bermain di fikiran saya tentang takdir. Buku ini telah menjawab semua persoalan saya tentang takdir ….

Zatel Iman Rozali: Bila Allah Menduga Kita~Alhamdulillah…finally finishes the book. If anyone had the chance,please read,there are so many good things we can gain from the book.especially for those who for sure,we know will face great challenges in the future,our exams,our career and in the field of da’wah…for those with faith,life is nothing else but for their own good..so be thankful,be very very thankful.. (T u T)

Syitah/ syitahcitah (through Multiply): Assalamu’alaikum…buku Bila Allah Menduga Kita sangat bernilai bagi saya dan memberi semangat dan pengajaran buat saya.Tidak rugi saya membelinya. Bagi saya ia merupakan penghasilan buku yang berkualiti dan sesuai untuk tatapan semua pembaca. 🙂

Wanzafalis: Buku “Bila Allah Menduga Kita” karya Syed Alwi Al-Atas mengupas isu syukur dan sabar ini secara terperinci. Kalau ada kelapangan masa dan rezeki, saya cadangkan kawan-kawan untuk mencari buku ini dan menikmati kupasan berhikmah beliau.

Nur Ruzaini: “BILA ALLAH MENDUGA KITA” satu tajuk yang sangat menarik yang ditulis oleh Syed Alwi Al-Attas. Buku ini bagus untuk tatapan rohani..penulisannya berbentuk cerita yang dikaitkan dengan kisah manusia pada zaman sekarang dan zaman Rasulullah dan sahabat2nya.

Siti Rashidah: Pada saya,buku ini sesuai dijadikan hadiah buat saudara atau teman yang sedang berada dalam kesedihan.Dalam keadaan sedemikian,mereka pasti memerlukan kekuatan untuk meneruskan kehidupannya selepas melalui satu peristiwa atau pengalaman besar dalam hidupnya.MAka sewajarnya hati mereka diubat dengan hiburan yang bersih sebegini.Ia mampu mengingatkan kita tentang hakikat takdir yang ditentukan oleh ilahi.

Linda Amin: Buku ini amat menarik untuk memotivasikan kembali jiwa yang ditimpa musibah dan untuk menambah kesyukuran kita pada Allah SWT. Tidak keterlaluan untuk saya katakan jika buku ini sebaik La Tahzan hasil karya Dr ‘Aidh Al-Qarni.

Usrati Saidah: Ditakdirkan oleh Allah tetiba tangan nie terpegang satu buku.. karangan SYED ALWI ALATAS yang bertajuk “BILA ALLAH MENDUGA KITA“. Tajuk nie bila difikir-fikir balik mmg mcm terkena tepat kat btg hidung nie..

Munadhia: bagi sesiapa yang sedang menghadapi dugaan, cubaan dan cabaran dalam hidup cuba untuk baca dan hayati buku ini. InsyaAllah akan rasa lebih tenang. Tulisannya mudah difahami dan kisah2 di dalamnya menyebabkan kita tak terasa bahawa hidup kita ni terlalu sukar berbanding orang lain.

Citratus: buku ini sebuah buku yang bagus. Apabila membacanya, ia mampu mencetus motivasi untuk kita sentiasa meletakkan sandaran kepada Allah dalam segala urusan kehidupan. Samada ianya suka mahupun duka, kita yakin ia sebagai satu ketentuan yang ditetapkan buat diri kita.

3 thoughts on “Ketika Allah Menguji Kita

Leave a comment